Życie codzienne i projektowanie statków w Finlandii
Jestes gosciem numer:
Blog > Komentarze do wpisu

Stocznie padają, ale projektanci trzymają się mocno …

 

Głośno ostatnimi czasy o zmuszonych do upadku stoczniach produkcyjnych w Gdyni i Szczecinie. Mam swoje zdanie na ten temat (wkrótce odpowiedni post o tym), ale dziś chciałbym pokazać, że poza budową statków, całkiem niezłym biznesem jest ich projektowanie.

Wciąż istnieją wydziały Techniki Morskiej oraz Oceanotechniki i Okrętownictwa na politechnikach Szczecińskiej (obecnie Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny) i Gdańskiej odpowiednio, wciąż są absolwenci, z których przynajmniej cześć znajduje prace w zawodzie. Mógłby ktoś zapytać gdzie, przecież stocznie padają lub są w poważnych tarapatach? Otóż istnieje zadziwiająco duża ilość firm projektujących statki lub ich elementy, wg moich szacunków zatrudniają one w sumie około 1000-1500 osób, do tego dochodzi spora liczba wolnych strzelców, świadczących usługi zarówno biurom w Polsce jak i zagranica (chociażby tutaj, w Finlandii). Część z tych firm specjalizuje się w dokumentacji roboczej (detail/workshop design, generalnie prostsza część projektowania, przynajmniej sądząc po rynkowych stawkach za godzinę pracy projektanta), ale część robi też projekty techniczne (basic design) lub nawet wstępne i kontraktowe (concept, contract design).

Poniżej przedstawiam listę najważniejszych, jeśli ktoś miałby jakieś uwagi lub uzupełnienia – zapraszam do komentowania.

 

Biura Stoczniowe:

Gdańska Stocznia Remontowa (www.remontowa.com.pl)

utworzone w dopiero w 1997 r., głównie na bazie kadry ze Stoczni Północnej, zajmuje się głównie, choć nie jedynie, dokumentacja robocza

 

Stocznia Gdansk (www.stocznia.gda.pl)

obecnie chyba tylko dokumentacja technologiczna i traserska

 

NED (www.ned.pl)

należy do grupy Remontowa, specjalizuje się w niedużych jednostkach typu AHTS, holowniki, kutry, itp.

 

Crist (www.crist.com.pl)

dokumentacja technologiczna i traserska

 

Stocznia Marynarki Wojennej           (www.navship.com.pl)           brak danych

Stocznia ODYS                                 (www.odys-yard.com)             bd

Stocznia Wisla                                   (www.stoczniawisla.com.pl)   bd

Stocznia Gryfia                                  (www.gryfia.com.pl)              bd

Stocznia Maritim                                (www.maritim.com.pl)           bd

Stocznia Nauta                                  (www.nauta.pl)                     bd

Damen Shipyards                              (www.damen.pl)        centrala w Holandii na pewno ma spore biuro projektowe, ale w Gdyni chyba nic nie ma

 

 

Biura samodzielne:  

StoGda (www.stogda.pl)

Jedno z większych, powstało w oparciu o kadrę  biura projektowego Stoczni Gdańskiej na początku lat dziewięćdziesiątych

 

Baltic Design Centre (www.balticdesign.pl)

założony niedawno przez byłych głównych projektantów ze Stoczni Gdynia, obecnie należy do grupy Hammworthy (Wlk. Brytania)

 

MMC (mmc-shipdesign.com.pl)

Założone przez projektantów wywodzących się z biura NED, specjalizuje się w statkach offshore, ma siedzibę w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni

 

Ciba Design (www.cibadesign.pl)

głownie dokumentacja traserska

 

Genfer Lloyd (www.genferlloyd.pl)

mocno współpracujące z firmami norweskimi, sporo projektów dla przemysłu offshore

 

Calpol (www???)

głownie dokumentacja robocza i traserska, kadłubowa, stała współpraca z GSR

 

CTO (www.cto.gda.pl)

Zakład Projektowo-Technologiczny, brak bliższych danych

 

SeaTech Engineering             (www.seatech.com.pl)

Choren Design & Consult.     (www.choren.com.pl)

Midcon Designer                   (www.midcon.pl)

Navicentrum                         (www.navicentrum.wroc.pl)

Shipcon                               (www.shipcon.pl)

Nava                                   (www.nava.com.pl)

Sinus                                  (sinus.internetdsl.pl)

Naven                                 (www.naven.pl)

Galliot                                 (www.galliot.pl)

 

 

Filie zagranicznych biur projektowych

VikSandvik (www.vik-sandvik.com/VS_Poland)

obecnie cześć grupy Wartsila, głównie dokumentacja robocza jednostek typu AHTS, PSV

 

Ulstein Ship Design (www.ulsteindesign.com)

obecnie cześć grupy Rolls-Royce, głównie dokumentacja robocza jednostek typu AHTS, PSV

 

Brevik Engineering(www.brevikengineering.com)

kiedyś część koncernu Akre Yards, obecnie cześć grupy Noble Denton, przejętej niedawno przez grupę Germanisher Lloyd

 

Deltamarin (www.deltamarin.com)

filia fińskiego biura, specjalizującego się w statkach ro-ro, promach i wycieczkowcach, ale i statkach offshore

 

SafetyAtSea (www.safety-at-sea.co.uk)

filia szkockiej firmy projektowo-doradczej, głownie stateczność i niezatapialność

 

Cadmartech-PBSP Systems(Elomatic Group)            (www.cadmartech.com)

Groot Ship Design                                                (www.grootshipdesign.nl)

InOcean                                                             (www.inocean.pl)

Murray and Associates Poland                               (www.murrayna.pl)

 

Lista imponująca, prawda ?

sobota, 02 maja 2009, finzynier

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: